100 jaar Titanic

100 jaar Titanic in April 2012 is het honderd jaar geleden dat de grootste scheepramp ooit plaats vond toen het grote, luxe passagiersschip de Titanic zonk voor kust van Newfoundland. 100 jaar Titanic herdenking van de grootste scheepsramp die ooit heeft plaats gevonden  waarbij 705 mensen de ramp hebben overleeft en waarbij 1522 mensen zijn omgekomen in de golven van de Atlantische Oceaan. 

100 jaar Titanic

100 jaar Titanic: April 1912

In de haven van Southampton heerst drukte en uitgelatenheid als er voor de tweede keer binnen een jaar een groot passagiersschip in de vaart wordt genomen. De Titanic was toen het modernste en grootste passagiersschip ooit gebouwd en men had grote verwachtingen van de veiligheid van het schip wat de bijnaam de onzinkbare kreeg. Het schip was van de kiel tot de schoorsteen 56 meter hoog en had een lengte van bijna 270 meter. De breedte van het schip was 28,19 meter een kolossaal schip wat meer dan 46.000 ton woog. Het schip gebruikte om zijn stoommachines, zijn stoomturbine en zijn scheepsschroeven draaiende te houden grote hoeveelheden kolen, tussen de 620 en 640 ton per dag. 100 jaar Titanic.

100 jaar Titanic

100 jaar Titanic: inrichting en veiligheid

Het grote luxe passagiersschip de Titanic was zowel van buiten als van binnen een plaatje. Voer men eerste klasse dan kon men genieten van een squashhal, een zwembad, een fitnessruimte, een cafe, een loungeruimte, een rooksalon en een bibliotheek. Tevens had men een eigen eetzaal en ook een á la carte restaurant zodat men kon kiezen wat men wou eten. Voor de andere klasses was de luxe beduidend minder. Naast deze luxe op het gebied van inrichting was de Titanic ook uitgerust met een technisch hoogstaand veiligheidssysteem waarbij volautomatisch sluitende deuren het schip konden verdelen in zestien waterdichte compartimenten. Helaas heeft zelfs deze vooruitstrevende constructie het schip niet kunnen redden al hoewel dit systeem er al op voorhand voor zorgde dat men dacht dat het schip praktisch onzinkbaar was. Binnen een paar dagen werd echter het tegendeel bewezen en zonk de Titanic voor de kust van Newfoundland in de nacht van 14 op 15 April. Het vertrouwen dat men had in het veiligheidssysteem zorgde ervoor dat men maar 20 reddingssloepen plus 4 opvouwbare meenam in plaats van de 64 die gezien het aantal opvarenden nodig was. Zoveel reddingssloepen zou de passagiers een gevoel van onveiligheid kunnen bezorgen en tevens belemmerden ze het uitzicht.

100 jaar Titanic

100 jaar Titanic: gestopt door een ijsberg

Op 14 April 1912 vlak voor middernacht luidde een matroos die zich in het kraaiennest bevond de alarmbel omdat zich een ijsberg vlak voor het schip bevond. De eerste stuurman had dit ook gezien hij draaide het schip en sloot de waterdichte schoten, helaas hadden deze handelingen niet het gewenste gevolg het was te laat om een aanvaring te voorkomen. In volle vaart ramde het schip de ijsberg wat enorme beschadigingen tot gevolg had waardoor het schip enkele uren later in tweeën brak en zonk. Men heeft nog geprobeerd het schip te redden door er water uit te pompen maar helaas heeft ook dit niet mogen baten. Voor de redding van passagiers en bemanning zijn niet alle aanwezige reddingsplaatsen in de sloepen nodig, slechts 705 mensen overleven deze verschrikkelijke scheepsramp terwijl ruim 1500 mensen verdrinken in de Atlantische Oceaan.

100 jaar Titanic

100 jaar Titanic: herdenking van een verschrikkelijke scheepsramp

Honderd jaar geleden zonk de Titanic het schip waar men zulke grote verwachtingen van had en dat als de onzinkbare bekend stond. In deze honderd jaar heeft men zich er natuurlijk mee bezig gehouden hoe deze ramp heeft kunnen gebeuren en verschillende theoriën doen hierover de ronde. Men betwijfeld of de eerste stuurman de juiste beslissingen heeft genomen men veronderstelt dat hij de waterdichte schotten in een te vroeg stadium heeft gesloten en dat hij om de ijsberg te ontwijken het schip de verkeerde kant heeft opgedraaid. Tevens doet het verhaal de ronde dat de eigenaar van het schip die luisterde naar de naam Bruce Ismay de kapitein opdracht heeft gegeven om ondanks de waarschuwingen voor ijsvorming op volle kracht te varen omdat hij het snelheidsrecord van het zusterschip ‘Olympic’ wou verbeteren. Wij weten niet precies wat er gebeurd is maar het resultaat is dat een groot passagiersschip de ontmoeting met een ijsberg heeft moeten bekopen met de ondergang waarbij vele mensenlevens verloren zijn gegaan. 100 jaar Titanic herdenking van de grootste scheepsramp die ooit heeft plaats gevonden.

Comments

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *