Biologische klok zomertijd wintertijd

Biologische klok zomertijd wintertijd, de winter staat er weer aan te komen en daarmee ook de wintertijd. In het laatste weekend van Oktober wordt de klok in de nacht van zaterdag op zondag verzet van 3 naar 2 uur de klok gaat dus een uur achteruit, wat betekend dat deze nacht een uur langer duurt. Onze biologische klok kan beïnvloed worden door het veranderen van de tijd hoe gaan we hier mee om en wat kunnen we er aan doen.

Biologische klok zomertijd wintertijd

De klok in oktober een uur achteruit !

Biologische klok zomertijd wintertijd: het begin van de zomertijd

Duitsland was het eerste land dat een zomertijd invoerde dat was tijdens de Eerste Wereldoorlog. Engeland was het land dat als tweede volgde we weten dat er in Engeland al in het jaar 1907 een pamflet was geschreven door de Brit William Willett om invoering van de zomertijd voor te stellen. Op dit voorstel ondervond de schrijver veel spot en tegenstand, toch zette hij door en kwam het op de parlementaire agenda. Maar pas na zijn dood werd in Engeland de zomertijd ingevoerd, Nederland voerde in navolging van deze twee landen in 1916 de zomertijd in.  Van 1946 tot 1976 dertig jaar lang was er geen sprake van zomertijd tot men in de oliecrises weer aanleiding zag om de zomertijd in te voeren. Men verwachtte een energiebesparing tengevolge van deze hernieuwde invoering tot nu toe is dit feit echter niet bewezen. In 1981 heeft de Europese Unie een richtlijn opgesteld waarin staat dat op de laatste zondag van Maart de zomertijd ingaat en dat deze duurt tot dat op de laatste zondag van Oktober de standaard wintertijd weer begint.

Biologische klok zomertijd wintertijd

In april de klok een uur vooruit !!

Biologische klok zomertijd wintertijd: de invloed op ons lichaam

Het verzetten van de klok ieder voor- en najaar kan invloed hebben op ons slaappatroon.

Onderzoek door middel van E.E.G ‘s ( elektro -encefalogram ) heeft uitgewezen dat het verzetten van de klok twee maal per jaar zowel de kwaliteit van onze slaap alsmede ook de duur van de slaap aantast. Zeker kinderen zijn hier gevoelig voor. Meestal herstelt het biologische ritme zich vanzelf na een paar dagen. Onderzoekingen hebben geen echt nadelige feiten voor onze gezondheidstoestand kunnen constateren na het verzetten van de klok.

Biologische klok zomertijd wintertijd

Datums de komende jaren.

Biologische klok zomertijd wintertijd: onze biologische klok

Onze biologische klok is afgestemd op het daglicht evenals de biologische klok bij kippen waarvan bekent is dat ze op stok gaan als de zon ondergaat. Bij mensen werkt hun biologische klok wel minder strikt als bij kippen. Ons lichaam staat onder invloed van de biologische klok bij bepaalde lichaamsprocessen zoals de bloeddruk, de hormoonspiegels en de lichaamstemperatuur. Sommige mensen voelen zich actief en fit in de vroege morgen en andere daar en tegen hebben dit meer ‘s avonds, onze biologische klok regelt of we een ochtend – of een avondmens zijn. In de tijd dat we op zijn bouwen we een gebrek aan slaap op we noemen dit slaapschuld. Deze slaapschuld die we in de loop van de dag hebben opgebouwd zorgt er samen met een mindere waakzaamheid voor dat we slaperig worden en dat het tijd raakt om naar bed te gaan. Als het donker is maakt men in de pijnappelklier het hormoon melatonine aan, overdag is de melatonine in een lage concentratie in ons lichaam aanwezig ‘s nachts is deze concentratie vele malen meer dit kan wel tot 100 keer zoveel zijn. Een piek van melatonine in de avonduren geeft een slaperig gevoel. Bij iedereen verloopt de aanmaak van melatonine anders omdat onze biologische klok hier invloed op heeft. Heeft men een partner die een echt ochtend- of avondmens is als men dit zelf niet is kan dit voor wrijvingen in de relatie zorgen maar als men zich realiseert dat onze biologische klok niet zo eenvoudig is te beïnvloeden wordt het makkelijker om deze feiten te accepteren. Het is makkelijker om beiden het eigen bio – ritme te blijven volgen dan om van zichzelf of van de ander veranderingen hierin te verwachten. Helder licht zorgt ervoor dat de melatonine aanmaak onderdrukt wordt het is dus niet aan te raden om ‘s avonds tot laat achter de laptop te blijven zitten. Wat wel aan te raden is bouw de dag rustig af en onderneem laat in de avond geen inspannende activiteiten meer. Ga op regelmatige tijden naar bed en sta op dezelfde tijd op. In de morgen beginnen met een activiteit in het daglicht is fijn om de dag fit aan te vangen.

Biologische klok zomertijd wintertijd

Slaap lekker !

Ontwikkelingen betreffende zomertijd wintertijd

In Europa zijn er op korte termijn geen ingrijpende veranderingen te verwachten. Dit in tegenstelling met Rusland waar men besloten heeft om enkel nog zomertijd te houden. Iedere keer veranderen vond men niet fijn en tevens verwacht men een positieve invloed van het extra daglicht dat van deze regeling het gevolg is. Een positieve verandering voor zowel de mensen als de beesten. Biologische klok zomertijd wintertijd, wintertijd 2012 komt er aan verzet de klok in de nacht van zaterdag 27 Oktober op zondag 28 Oktober 2012.

Comments

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *