Eurolines ervaringen busreizen Europa

Mijn Eurolines ervaringen een busreis door Europa, in dit verhaal het verslag van mijn reis van Hongarije naar Nederland met Eurolines. Eurolines busreizen Europa verbind Europese landen en steden met elkaar door zeer vele busverbindingen. Eurolines een prima ervaring en zou het de volgende keer zeker weer doen!

Eurolines ervaringen busreizen Europa

Eurolines ervaringen busreizen Europa: plannen en boeking

Graag wou ik een keer naar Nederland om familie te bezoeken, daar ik alleen zou gaan besloot ik om dit te doen door een Eurolines busreis te boeken van Hongarije naar Nederland. De reis hebben we geboekt in de dichtsbijzijnde stad bij het reisburo van de regionale busmaatschappij. We troffen hier een erg vriendelijke en behulpzame mevrouw die goed Duits sprak en ons prima heeft geholpen. De reis voor één persoon hebben we gelijk geboekt en betaald. Om de papieren in orde te maken is een geldig reisdocument nodig wat men gaat gebruiken tijdens de reis. Men ontvangt twee documenten op naam waarvan er één bij het instappen afgegeven moet worden aan een Eurolines medewerker en de andere moet men zelf bewaren zolang de reis duurt. De reis van Györ in Hongarije naar Eindhoven kostte 19.900 Forint (omgerekend plusminus 72 euro), tevens werd er verteld dat ik een half uur voor het vertrek van de bus bij de halte aanwezig moest zijn.

Eurolines ervaringen busreizen Europa

Eurolines ervaringen busreizen Europa: het vertrek

Ben met regionale bussen naar Györ gereist en was hier ruim anderhalf uur voor vertrek aanwezig. Heb het hele busstation overgelopen maar zag de bushalte niet , heb toen bij een informatiebalie hier naar geïnformeerd en bleek bij halte twee aan de straatzijde te moeten zijn. Ben hier even gaan kijken en toen had ik nog ruim tijd over en ben ik nog even een kop thee wezen drinken. De bus zou vertrekken op maandagmiddag om kwart over vijf en ik zorgde ervoor om kwart voor vijf bij de halte aanwezig te zijn. Er stonden nog verschillende reizigers die echter niet allen op ‘mijn’ bus wachten. Eerst kwam er een bus van een andere maatschappij met als eindbestemming Praag waar een paar mensen zijn ingestapt en om tien over vijf kwam mijn bus aan. De startplaats van deze bus was Boedapest en Györ was de tweede en laatste plaats in Hongarije waar men in kon stappen. Medewerkers van Eurolines namen mijn eerste document aan, deden een label aan mijn koffer en legden de koffer in de opbergruimte. Een sticker met een passagiersnummer werd zowel op mijn koffer als op mijn document geplakt. Ze legden de koffers per eindbestemming weg zodat bij het uitstappen de Eurolines medewerker makkelijk de koffer er weer uit kon pakken. Er stapte nog een andere passagier in die als eindbestemming Frankfurt had. Ben de bus ingegaan waar plusminus 25 a 30 personen al in zaten. Heb een mooie vrije plaats uitgezocht aan de rechterkant van de bus voor de achterdeur waar ik de beschikking had over twee plaatsen. Nou ik was klaar voor de reis en erg benieuwd hoe dit zou gaan.

Eurolines ervaringen busreizen Europa

Eurolines ervaringen busreizen Europa: de reis

Een half uur nadat we Györ hadden verlaten stopte de chauffeur op een parkeerplaats bij Hegyeshalom waar we een pauze hadden van plusminus 15 minuten deze pauze werd aangekondigd in het Hongaars, Duits en Engels. De buschauffeurs waren Hongaars maar zij spraken goed Duits en een klein beetje Engels, op de bus waren minimaal twee chauffeurs die elkaar bij het rijden en de overige werkzaamheden afwisselden. Tijdens de vijftien minuten pauze kon men even de benen strekken, een sigaret roken, wat etenswaren kopen bij de shop en gebruik maken van het toilet.

Om zes uur reden we verder richting Wenen waar we om zeven uur waren. Dit was een officiële stopplaats waar we stopten bij de busterminal en hier was een pauze van een half uur. Heb even de bus verlaten om een luchtje te scheppen maar het was hier erg druk met reizigers en tevens werd er op verschillende plaatsen gewaarschuwd voor tassendieven. Velen bleven echter het volle half uur buiten, in Wenen is één passagier uitgestapt en zijn ongeveer tien nieuwe reizigers ingestapt. Deze zoeken allen naar een plaatsje in de bus die al redelijk vol was, naast mij zaten een Duitse vader met zijn volwassen zoon die ook naar buiten waren gegaan en enkel een tas op de grond duidde aan dat deze plaatsen alreeds bezet waren. Zelf liet ik meestal een kledingstuk op mijn plaats achter. Velen wilden gaan zitten op de plaatsen van mijn buurmannen, of zaten zelfs al zodat ik heel wat keer aangegeven heb dat die plaatsen niet meer vrij waren en dan zocht men een ander plaatsje. Tot er twee dames kwamen die ook op deze plaatsen wilden gaan zitten, toen ik in het Duits aangaf dat de plaatsen niet meer vrij waren kreeg ik het Hongaarse nem ertem (ik begrijp het niet) te horen, hierop heb ik in het Hongaars aangegeven dat de plaatsen niet vrij waren. Één van de twee vriendinnen was direct bereid om een andere plaats te zoeken maar toen ze het tegen haar vriendin vertelde bleef deze zitten zodat ook de tweede dame maar plaats nam. Toen de pauze op zijn einde liep kwamen de mensen terug in de bus en natuurlijk ook deze twee Duitse mannen, de jongere man keek enkel maar en lachte wat maar toen zijn vader kwam gaf deze aan dat dit hun plaatsen waren. De dames waren hier echter niet direct mee akkoord maar toen de man zijn busbiljetten liet zien die hij in een klepje achter de stoel van zijn voorganger had gestoken hebben ze toch andere plaatsen gezocht waar ze echter niet naast elkaar konden zitten.

De temperatuur in de bus was behaaglijk, tijdens het rijden varieërde deze tussen de 23 en 27 graden, was er een pauze dan verlieten ook de chauffeurs de bus maar bleef de achterdeur open zodat men altijd terug in de bus kon gaan de temperatuur in de bus koelde dan natuurlijk wel af. Om half acht reden we in Wenen weg en gingen richting Linz wat onze volgende stopplaats zou zijn. Voor we hier waren zijn we echter nog gestopt bij het Landzeit moterrestaurant bij Sint Valentine, hier werd een pauze aangekondigd van een half uur wat echter wel uitliep tot veertig minuten waarna men ook nog moest tanken zodat we hier flink na de afgesproken tijd wegreden om 25 minuten te laat aan te komen bij de bushalte op het industrieterrein van Linz waar een jong meisje de bus verliet en er ook één passagier instapte.

Eurolines ervaringen busreizen Europa

Eurolines ervaringen busreizen Europa: politiecontrole

Na de stop in Linz heb ik evenals vele andere passagiers geprobeerd te slapen, en ik heb ook wel lekker gezeten met mijn ogen dicht maar niet echt geslapen. Om ongeveer twaalf uur klinkt de stem van de chauffeur door de bus om te vertellen dat we politiecontrole kregen en dat men zijn paspoort of identiteitskaart te voorschijn moest halen we waren toen in Duitsland ongeveer anderhalve kilometer voor de afslag Passau – noord. Een politieagent en twee jonge mensen kwamen in de bus, de politieman legitimeerde zich en bekeek alle reisdocumenten, ik kreeg de mijne direct terug maar van ongeveer tien mensen werd het reisdocument ingenomen en hiermee verlieten de agent en de jongelui de bus. Even later komen de jonge mensen terug lopen tot achter in de bus om daar wel tien tot vijftien minuten te staan praten ondertussen is de politieagent met de ingenomen reisdocumenten teruggekomen en de chauffeur geeft deze weer terug aan de mensen. Met de identiteitskaart(en) van de persoon of personen achter in de bus gaat met nog een keer naar buiten terwijl de chauffeur de opdracht krijgt om te blijven wachten, eindelijk komt ook dit bewijs terug en kunnen we verder gaan. Een onverwachts oponthoud van plusminus 25 minuten. Als we rijden probeer ik maar weer om te gaan slapen, mijn leuning heb ik achteruit gezet. Weer schrikt de stem van de chauffeur me op er komt een pauze van ongeveer een half uur, we zitten plusminus nog een half uur tot drie kwartier voor Neurenberg, ik ga naar het toilet waar ik ook mijn tanden poets en me verder gereed maak voor de nacht. De overige tijd loop ik wat rond. We stappen allen weer in om verder te gaan naar Neurenberg, de chauffeur loopt tot achter in de bus waarschijnlijk telt hij het aantal passagiers om te kijken of iedereen aan boord is. Ben wakker gebleven tot in Neurenberg waar we om drie uur aankwamen, een half uur te laat. Vier dames hebben hier de bus verlaten en zijn op een donker, uitgestorven station achtergebleven. De chauffeurs wisselen en we gaan op weg naar Frankfurt. Eurolines ervaringen busreizen Europa een echte ervaring.

Eurolines ervaringen busreizen Europa

Eurolines ervaringen busreizen Europa: Frankfurt, Keulen en Düsseldorf

Om half zes wordt ik wakker we rijden zo ongeveer Frankfurt binnen, als we bij het station zijn hebben we de uitgelopen tijd ingelopen en zijn zelfs ongeveer vijf minuten te vroeg. Het station ligt midden in de stad en verschillende passagiers hebben hier hun eindbestemming bereikt, na een kwartier gaan we verder richting Keulen. Voor we hier echter aankomen komt er nog een stop van ongeveer een half uur bij een tankstation. Ik was me lekker, poets mijn tanden en maak gebruik van het toilet ook ga ik bij het tankstation even een flesje water en een broodje halen wat ik in de bus lekker opeet. Voor zowel Keulen als Düsseldorf krijgen we te maken met langzaam rijdend verkeer in Düsseldorf komen we dan ook een half uur te laat aan. Om tien uur rijden we hier weg met verschillende lege plaatsen en eveneens verschillende nieuwe passagiers aan boord. Eurolines ervaringen busreizen Europa.

Eurolines ervaringen busreizen Europa

Eurolines ervaringen busreizen Europa: de aankomst in Eindhoven

De half uur achterstand lopen we in want om precies half twaalf de geplande tijd zijn we bij station Eindhoven. Ik verlaat met nog enkelen de bus en de chauffeur regelt onze koffers, na een tot ziens kan ik mijn verdere reis vervolgen met de trein en de regionale bus. Om twee uur ben ik bij mijn ouders na een goed geslaagde reis die me veel is meegevallen.

Comments

  1. Wat een waardeloze busmaatschappij!!! Probeerden beneden in te checken, loket was gesloten.. Noodnummer niet bereikbaar terwijl er toch duidelijk staat 24/7 DAG EN NACHT BEREIKBAAR. Stonden met z’n vieren te wachten op de bus, werd weer aangegeven dat je beneden moest inchecken door de buschauffeur die ons naar Nederland zou brengen, wij ALWEER naar beneden gelopen om te kijken of nu het loket open was, maar nog steeds gesloten. Toen dachten we dan moeten we in de bus inchecken precies zoals op de heenreis. Onderhand weer naar boven gelopen en wat bleek, de bus gewoon weg! Geen optie om dus naar Nederland te gaan ‘s avonds om 23.00 uur. Terwijl de chauffeur op ons zou wachten en wist dat wij met hem in de bus mee terug moesten. Waardeloze service, chauffeurs spreken geen Nederlands alleen iets van Oostblok achtig of Marokkaans, ik betaal nog liever 1000,- meer om te vliegen dan dat ik dit ooit nog gebruik.

    1. Wij boeken altijd 1 week op voorhand, dan loop je weinig risico onderweg. En na meedere reizen met Eurolines steeds tevreden. Op welke route bent u meegereden ?

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *