Hispeed mijn treinreis Nederland Hongarije

Hispeed mijn treinreis Nederland Hongarije in dit verhaal mijn ervaringen met nshispeed en een verslag van mijn eerste internationale treinreis. Graag wou ik op familiebezoek naar Nederland en daar de rest van het gezin thuis zou blijven besloot ik om de reis per openbaar vervoer te maken en voor de terugreis heb ik gekozen voor een treinreis met hispeed. Hispeed mijn treinreis Nederland Hongarije een hele ervaring.

Hispeed mijn treinreis Nederland Hongarije

Hispeed mijn treinreis Nederland Hongarije: de planning

Hispeed mijn treinreis Nederland Hongarije in November wou ik graag een paar dagen op familiebezoek naar Nederland en ik besloot om de terugreis te maken per trein. Om deze reis te boeken hebben we gebruik gemaakt van de ns reisplanner voor het deel van de reis tot aan Düsseldorf en van de internationale treinplanner voor de verdere reis, hierop kan men de reis goed uitzoeken. De ns nationaal en internationaal reisplanner vinden we een ideaal hulpmiddel, plan de reis van te voren zoals je hem wilt reizen en laat je bijvoorbeeld niet vanuit Zeeland naar Amsterdam sturen en vandaar naar Venlo als er vanuit Zeeland een kortere en goedkopere route mogelijk is. Van de definitieve reis hebben we een uitdraai gemaakt met daarop alle stations waar gestopt wordt met de exacte tijden erbij, wanneer ik over moest stappen en op welk perron de trein dan aankomt en van welk perron de volgende trein dan weer vertrekt. Dat vond ik onderweg heel handig en deze reis klopte het ook grotendeels en de keer dat dit niet het geval was werd dit duidelijk omgeroepen op het station. Als we de reis gepland hadden hebben we deze telefonisch geboekt bij hispeed in Nederland. De treinkaartjes verzend men enkel naar een Nederlands adres dus toen ik in Nederland aankwam lag de envelop met de tickets bij mijn ouders. Na de telefonische boeking ontvangt men een e-mail waarop men de gegevens van de tickets kan controleren. In mijn envelop zaten drie tickets één vanuit Zeeland naar Düsseldorf, één van Düsseldorf naar München en één voor de nachttrein van München tot in Györ. Deze nachttrein rijd na Györ nog verder tot in Boedapest. Natuurlijk zal het ook mogelijk zijn om vanuit Hongarije deze reis te boeken, in Boedapest op station Deli is een internationaal boekingskantoor hoe dit in zijn werk gaat weet ik niet omdat wij het altijd op deze manier boeken als één van ons gezin een reis gaat maken. De treinreis vanuit Zeeland tot in Györ kostte 108 euro daarbij kwamen nog 10 euro reserveringskosten. Wij vragen altijd super discount omdat dit het goedkoopste tarief is. NS highspeed een lust om zo internationaal te reizen.

Hispeed mijn treinreis Nederland Hongarije

Hispeed mijn treinreis Nederland Hongarije: het Nederlandse deel van de reis

Na een prettige paar dagen in Nederland werd ik op vrijdagmiddag net na de middag naar de trein gebracht, het eerste stuk zou gaan vanuit Zeeland naar Dordrecht. Op het perron zat een man die zei problemen te hebben met zijn bankpas en die dus geen geld had om de reis te betalen, toen hoorde ik van de mogelijkheid dat men dan aan de conducteur uitstel van betaling kan aanvragen zo dat men wel kan reizen al hangt hier boven de normale prijs wel een extra prijskaartje aan van 35 euro. De trein kwam op tijd aan maar was druk en behoorlijk vol, een nadeel vond ik dat bijna alle tweede klas plaatsen boven in de dubbeldekker waren zodat ik met mijn bagage naar boven moest en bij het uitstappen weer naar beneden. De trein kwam op tijd in Dordrecht aan waar ik ruim 25 minuten de tijd had voor mijn trein naar Venlo zou komen. Deze trein was rustig en ik heb lekker zitten lezen in een tijdschrift. Om ongeveer kwart over vier kwam de trein in Venlo aan waar ik even naar het toilet op het station ben geweest en een beker thee heb gekocht in de shop in het station. Aan de thee was wel te zien dat ik geen volleerd reiziger ben, toen ik buiten bij een bank was aangekomen en wou drinken bleek er enkel warm water in de beker te zitten. Er zat niets anders op om terug te lopen naar de shop, even gevraagd en het bleek dat ik natuurlijk zelf een theezakje had moeten pakken. Mijn advies is om je bagage beperkt te houden, zelf had ik een middelgrote koffer op wieltjes en een rugtas en vond dit genoeg om iedere keer mee te nemen zeker als men alleen reist. Hispeed mijn treinreis Nederland Hongarije.

Hispeed mijn treinreis Nederland Hongarije

Hispeed mijn treinreis Nederland Hongarije: van Venlo naar München

In Venlo zou de trein naar Düsseldorf buiten de overkapping stoppen zodat ik daar als de tijd van aankomst nadert een plaatsje heb gezocht. Ook deze trein reed precies op tijd, deze trein had geen afgesloten ruimtes maar was vrij open en achter mij zaten verschillende Nederlandse jongelui die erg luidruchtig waren zodat deze vele blikken vanuit de trein kregen. Verder zat in deze trein een oudere Duitse dame die alles niet meer zo goed wist en die regelmatig kwam vragen waar ze uit moest stappen.

Het station Münchengladbach hoofdstation verlaat men in dezelfde richting als men er in rijdt. Na ruim een uur rijdt de trein het station Düsseldorf binnen waar ik 13 minuten had om over te stappen. Het goede perron opgezocht en even een bevestiging hiervan gevraagd aan een andere reizigster, later kwam de aankomst van de trein ook op het bord boven het perron te staan. Voor deze ICE trein had ik een gereserveerde plaats waarvan het rijtuignummer en het stoelnummer op het ticket stond vermeld. Toen ik was ingestapt heb ik het even aan de conductrice gevraagd en ik was vrij goed ingestapt zodat ik makkelijk mijn stoel kon vinden. Zo jas en koffer in het rek en ontspannen maar, de rit van Düsseldorf naar München duurt plusminus 4 uur en 50 minuten een hele zit dus.

Hispeed mijn treinreis Nederland Hongarije het eerste half uur blijft de stoel naast me leeg tot er in Keulen een Duitse vrouw van plusminus 50 jaar naast me komt zitten die op weg is naar Neurenberg. Beiden zitten we lekker te lezen en mijn buurvrouw trekt hier al snel een blikje bier bij open. Nadat we het station Frankfurt luchthaven en hoofdstation Frankfurt hebben gehad ga ik wat eten in het restaurant. Er is niet veel plaats en het is er erg druk tenslotte vind ik een plaatsje aan een tafeltje waar een soort stastoelen bij horen. Het aanbod valt me wat tegen, toen mijn man de vorige keer reisde waren er gerechten naar recepten van topkoks, nu kon men kiezen voor 6 neurenbergerworstjes met brood of kartoffelsalade, lintpasta met rode saus, chili con carne en erwtensoep.

En verder voor koeken met koffie. Zelf heb ik gekozen voor erwtensoep en bij het menu hoorde een consumptie naar keuze dus heb ik er een glas bier bij genomen. De erwtensoep was bereid met munt en er zaten hamreepjes of zo in, wel lekker maar bijzonder door de muntsmaak. Bij de erwtensoep kreeg ik een bord met een volkorenboterham en een roggenboterham. Dit menu samen met het bier kostte 7 euro en 60 cent. Terug naar mijn plaats voor het laatste stuk tot aan München, de trein raakt leger omdat er bij iedere stopplaats heel wat mensen uitgaan en er niet zoveel voor terug komen. Een paar minuten te vroeg reed de trein het station van München binnen.

Op sommige stukken van de reis rijd deze ICE trein behoorlijk hard de hoogste snelheid die ik heb gezien was 272 kilometer per uur. In München kwam de trein aan op perron 19 en moest ik op perron 12 in de nachttrein. Het station vond ik erg overzichtelijk daar ik geen trappen af moest maar enkel een stuk op zij lopen. De nachttrein stond er al maar ik had nog een half uur voor vertrek en heb dus nog even een beker thee gedronken en een broodje gekocht en opgegeten daar ik nog wat honger had. Één van de meegenomen boterhammen van thuis heb ik bewaard voor de volgende morgen. Hispeed mijn treinreis Nederland Hongarije.

Hispeed mijn treinreis Nederland Hongarije

De Nachttrein Munchen Boedapest: het laatste deel van de reis

Na even lekker wat te hebben gegeten en gedronken ben ik ingestapt in de nachttrein waar ik ook een gereserveerde plaats had, een zitplaats. Het is ook mogelijk een ligplaats te boeken. Op het ticket staat een rijtuignummer en een stoelnummer, het rijtuignummer stond duidelijk op de deur aangegeven met de bestemming erbij, het is wel van belang hier goed op te letten omdat er onderweg wagons worden afgekoppeld. De zitplaatsen waren allen in zes persoons coupes, ik had een plaats bij het raam. Bij mij kwamen een Hongaarse vader zitten met drie zonen zijn vrouw zat met de andere kinderen in een andere coupe.

De trein vertrekt op tijd en al vrij snel na het vertrek komt de conducteur voor controle. Ik probeerde wat te slapen maar na een uur komt de trein aan in Salzburg waar we ruim een uur stil staan op mijn papier was deze stop niet duidelijk zodat ik niet wist wat er aan de hand was ook de hongaarse vader wist het niet en was er wat ongedurig van. Ik ga even naar het toilet en poets tevens mijn tanden voor de nacht. Om ongeveer 10 minuten over twee gaat de trein weer rijden en we zitten net allemaal weer lekker onderuit gezakt met onze onze ogen dicht als de deur opengaat, het licht aan en er een politieman in de deuropening staat voor controle van paspoorten of andere reisdocumenten. Is deze vertrokken verschijnt er nogmaals een conducteur en daarna gaan we maar weer proberen te slapen.

Steeds rijden we langs verlichte stations en veel slapen doe ik niet op verschillende stopplaatsen stappen groepen jongelui in die vrij rumoerig zijn en waarbij ik zie als ze twee haltes verder weer uitstappen dat erbij waren die wel een drankje teveel op hadden. Onder de ochtend slaap ik nog wat maar ik zou zeggen dat ik ieder station waar we zijn gestopt bewust heb gezien. Ook als we in Hongarije zijn krijgen we nog een keer controle van een conducteur. Een paar minuten te laat komen we aan op het station van Györ waar ik de nachttrein verlaat om verder te reizen met de bus tot de plaats waar ik wordt afgehaald door verschillende van de thuisblijvers. Hispeed mijn treinreis Nederland Hongarije een voorspoedige plezierige reis, ik zal zeker nog graag gebruik maken van deze manier van reizen.

Comments

  1. Leuk verhaal, leuke ervaring. Voordeel, ik ben treingek dus ga ik dit zéér zeker nu ook ‘n keertje doen.
    Nadeel. de reistijd. Al met al duurt een vliegreis ook lang. Twee uur van te voren, nog meestal ‘n uurtje wachten en je ziet niks. Geen gezelligheid en krappe zitplaats.

    Bedankt voor je leuke verhaal en de uitgebreide uitleg.

    Gerard van Dam

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *