Lichamelijke klachten bij huishoudelijk werk

Lichamelijke klachten bij huishoudelijk werk, door alle werkzaamheden die we de hele dag door doen kunnen lichamelijke klachten ontstaan voornamelijk in de nek en de rug. Een verkeerde werkhouding is daar vaak de oorzaak van. Waar kunnen we op letten om lichamelijke klachten bij het huishoudelijke werk te voorkomen?

Lichamelijke klachten bij huishoudelijk werk

Lichamelijke klachten bij huishoudelijk werk: Een goede organisatie van het huishouden

Een goede organisatie van het huishouden is belangrijk om overbelasting te voorkomen en daardoor ook minder kans te hebben op lichamelijke klachten bij huishoudelijk werk. Zorg voor variatie van de werkzaamheden en rust tussendoor wel eens even uit. Verdeel de huishoudelijke taken over meerdere gezinsleden vaak schept dit tevens een gezamenlijke verantwoordelijkheid om het huishouden goed te laten functioneren. Ook kinderen kunnen al op vrij jonge leeftijd ingeschakeld worden door ze een eenvoudige taak te geven, beloon het goed uitvoeren van een taak wel met een bedankje, compliment of aardigheidje. Het is belangrijk dat de huishouding niet rust op één persoon maar dat het werk en de verantwoording gedeeld kunnen worden dit mede om lichamelijke klachten bij huishoudelijk werk te voorkomen.

Lichamelijke klachten bij huishoudelijk werk: Voorkom dit door een goede werkhouding

Lichamelijke klachten bij het huishoudelijke werk voorkom dit door een goede werkhouding aan te nemen. Hieronder worden voor veel voorkomende huishoudelijke werkzaamheden aangegeven waar men op moet letten.

Lichamelijke klachten bij huishoudelijk werk: Een goede werkhouding bij het verwerken van de was

Een goede werkhouding bij het verwerken van de was is belangrijk omdat de was iedere week weer een behoorlijk deel van ons huishoudelijk werk uitmaakt.

Om de wasmachine te vullen en leeg te halen kan men het beste door de knieën gaan doe dit niet half gekromd staande omdat dit belastend is voor rug- en nekspieren.

Maak de wasmand niet te zwaar haal de machine dan liever in twee keer leeg om de rug te ontzien.

Zet de wasmand, bij het ophangen van de was op goede hoogte zodat men niet iedere keer naar de grond hoeft te bukken, let er ook op dat de rug niet gedraaid hoeft te worden als men de was uit de mand pakt draai dan liever met het hele lichaam zodat de rug recht kan blijven.

Tevens is het belangrijk dat de waslijnen op de goede hoogte hangen omdat ook rekken belastend is, een wasrek gebruiken is een andere optie.

Ook bij het gebruik van een wasdroger is het van belang dat deze op de goede hoogte staat is dit niet het geval zak dan door de knieën om het werk te verrichten.

Probeer lichamelijke klachten bij huishoudelijk werk te voorkomen door een goede werkhouding.

Lichamelijke klachten bij huishoudelijk werk: Een goede werkhouding bij het strijken

Een goede werkhouding bij het strijken kan lichamelijke klachten bij huishoudelijk werk voorkomen, tijdens het strijken worden de spieren van de arm, de rug en de nek belast. Let op de volgende zaken:

Zitten tijdens het strijken kan men het beste alleen doen bij klein wasgoed bij groter wasgoed moeten teveel draaibewegingen worden gemaakt.

Zet de strijkplank op de juiste hoogte deze kan natuurlijk per persoon verschillen, het is belangrijk dat men ontspannen kan werken, houd ook het strijkijzer niet krampachtig maar zomaar losjes vast.

Houd het hoofd tijdens het strijken zoveel mogelijk recht omdat bij het teveel naar voren buigen zowel de spieren als de wervels van de nek teveel worden belast.

Maak zo weinig mogelijk draaibewegingen met alleen de rug draai liever het hele lichaam mee om de rug te sparen.

Wissel het strijken af met andere werkzaamheden de was opvouwen en opruimen tussendoor bijvoorbeeld. De was opvouwen is werk wat men eventueel wel zittend kan doen.

Lichamelijke klachten bij het huishoudelijk werk kunnen vervelende en hinderlijke gevolgen hebben.

Lichamelijke klachten bij huishoudelijk werk: Een goede werkhouding tijdens het ramen zemen

Een goede werkhouding tijdens het ramen zemen is van belang de onderstaande aanwijzingen kunnen hierbij helpen.

Werk zoveel mogelijk rechtop probeer draaien, vooroverbuigen en rekken te voorkomen omdat deze drie laatst genoemde bewegingen de kans op rugklachten verhogen.

Het is de moeite waard om aandacht aan de houding te geven tijdens het ramen zemen om lichamelijke klachten bij huishoudelijk werk te voorkomen.

Zorg ervoor dat de emmer met sop niet op de grond staat maar gebruik liever een tafel of een krukje om deze op te zetten zodat men niet iedere keer naar de grond hoeft te bukken.

Werk niet boven het hoofd het is dan beter om een trap te gebruiken.

Om te zorgen dat de arm niet teveel hoog in de lucht is kan men beter de ramen van boven naar beneden zemen in plaats van van links naar rechts, tevens is het belangrijk om niet te grove armbewegingen te maken. Als men op deze twee zaken let kan men vele schouderklachten voorkomen.

Lichamelijke klachten bij huishoudelijk werk: een goede werkhouding tijdens het stofzuigen

Een goede werkhouding tijdens het stofzuigen kan klachten van de nekspieren, de armspieren en van de onderrug voorkomen. Lees de volgende tips:

  • Stofzuig niet te lang achter elkaar werk liever kamer voor kamer daar stofzuigen vrij belastend is.
  • Werk zoveel mogelijk rechtop en buig niet teveel voorover.
  • Varieer met de werkzaamheden.
  • De ellebogen dienen dicht langs het lichaam te zijn en niet te ver hier vandaan.
  • Knijp niet te krampachtig in de stofzuigerslang maar ga hier ontspannen mee om.
  • Zet kracht vanuit de benen en niet vanuit de schouders.
  • Lichamelijke klachten bij het huishoudelijke werk kan men makkelijk oplopen, het loont de moeite om op een juiste houding te letten dan zal men ook merken dat men minder snel vermoeid is en natuurlijk dat men minder klachten heeft van de rug, de schouders, de nek en de armen.

Comments

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *